Държавата ще загуби милиони от съгласието си да бъде обезсилена златната й акция в БТК, което трябва да бъде одобрено от правителството днес и да стане факт на общото събрание на акционерите на дружеството, насрочено за 30 септември. Строго секретна обаче се оказа сделката за отпадането на блокиращата акция, която дава право на държавата да налага вето върху решенията на новия собственик на БТК – "Вива Телеком България", в който акционери са руската банка ВТБ и банкерът Цветан Василев.За щетите предупреди министърът на транспорта Данаил Папазов, който упражнява правата върху златната акция. С мотива, че решението за приетите от държавата условия да се откаже от златната акция е класифицирана информация той отказа да коментира подробности.

Публикувана в У нас
Вторник, 24 Септември 2013 17:44

Интервю с премиер: Един Волгин оцеля

Вече стана опасно за журналистите да интервюират премиера Пламен Орешарски. Историята като че ли започна да напомня на филма "Интервю с вампир". Властта вампиряса, държавата се дави в страх. Всеки, който се опита да зададе сакралния въпрос "Кой?" на премиера, загива от отровна захапка. Професионално предизвикателство за всеки журналист е да интервюира министър-председателя или президента. След като бТВ свали от ефир Анна Цолова и Виктор Николаев, БНТ махна от поста шеф на новините дори Бойко Василев, който не се слави като особено храбър професионалист.

Публикувана в Гледища

Ръководителят на редакциите за Източна Европа на „Дойче Веле” Верица Спасовска излезе с официална позиция за прекратените договори с българските журналисти Еми Барух и Иван Бедров.

Публикувана в У нас

Американски сенатори поискаха от президента Обама да наложи санкции срещу големи руски банки, защото са помагали за финансирането на инициативите на сирийските власти. В писмо до администрацията на Белия дом сенаторите-демократи твърдят, че „според многобройни съобщения, такива руски банки като ВТБ, ВЕБ и Газпромбанк правят бизнес с властите в Дамаск и по този начин нарушават санкциите, наложени от САЩ, Европейския съюз и ООН”. Руската банка ВТБ купи Българската телекомуникационна компания (БТК) заедно с Корпоративна търговска банка (КТБ) на Цветан Василев. ВТБ притежава 9,9% от БТК.

Публикувана в У нас
Петък, 13 Септември 2013 18:20

Дойдох свобода да ви дам

Дойдох свобода да ви дам. Шукшин нарича така един свой роман. Заглавието е подходяща оценка за атаката на властта към медиите и журналистиката. Това управление ескалира усилията си за контрол върху информацията.
Пропагандно представяни като усилия да се освободят медиите.

Публикувана в Гледища
Петък, 13 Септември 2013 15:56

За късата памет на един банкер

 

Не стихва интересът на обществото към държавната Корпоративна търговска банка (КТБ), чийто шеф с парите на данъкоплатците създаде медийната империя на Делян Пеевски. Свободен народ он лайн публикува последното разследване на Биволъ:

 

На запитване на OFFNews от 11 септември 2013 г., Корпоративна търговска банка изпрати следния отговор:"КТБ АД не притежава нито чрез свое дружество, нито директно проценти от собствеността на бТВ, както и на нито една друга медия".

Дали това твърдение е вярно към момента е трудно да се провери, тъй като собствеността на някои свързвани с КТБ медии като телевизията ТВ7 тъне в офшорки. В миналото обаче в периода, когато Ирена Кръстева (майката на Делян Пеевски) изкупи и почти монополизира печатната преса, дружества на КТБ и лично на банкера Цветан Василев са притежавали директно фирмите от нейната пресгрупа. А някои лицаq свързани с дружества на КТБ и в момента, са в управата на тези медии.

Връзката с медийната собственост се проследява през фирмата ВИВЕС АД, която е съсобственик вновия мол "Странд" в Бургас, построен изцяло със заем от Корпоративна търговаска банка и ипотекиран там. Представител на ВИВЕС АД и член на борда на директорите е Венета Николова. Тя е също така в борда на СТРАНД БУРГАС АД, дружеството управляващо мола.

Свързаността на ВИВЕС и КТБ е трудно да се отрече. Мажоритарният акционер на ВИВЕС АД Александър Цветков (4500 дяла) до края на 2011 г. е собственик и управител на фирмата КЕМИРА ЕООД. В момента КЕМИРА е собственост на ХЕДЖ ИНВЕСТМЪНТ БЪЛГАРИЯ, в която акционери са Бисер Лазов и Корпоративна Търговска Банка, заедно с офшорката И ЕФ ВИ ИНТЕРНЕШЪНАЛ ФАЙНАНШЪЛ, представлявана от Венета Николова. Миноритарният акционер на ВИВЕС АД Бисер Лазов (500 дяла) e в борда на директорите на БРОМАК ФИНАНС, собственост на БРОМАК ЕООД. Последната фирма е еднолична собственост на банкера Цветан Василев и чрез нея той държи контролния пакет акции на КТБ. Самото дружество ВИВЕС АД притежава 69218 акции в капитала на КТБ.

 

Я, Ирена Кръстева!

Ирена Кръстева, майката на скандалния Делян Пеевски, купи вестниците Монитор, Телеграф и Политика в края на юли 2007 г. с НОВА БЪЛГАРСКА МЕДИЙНА ГРУПА ХОЛДИНГ ЕООД, регистрирано на 4 юли 2007 г. На 27 август 2007 г. дружеството се преобразува в АД и акции записват БАЛКАНСКА МЕДИЙНА КОМПАНИЯ, собственост на Ирена Кръстева, и ВИВЕС ЕАД, всяка по 50%.

До края на 2007 г. ВИВЕС ЕАД има едноличен собственик - Венета Николова. Тя влиза и в борда на НОВА БЪЛГАРСКА МЕДИЙНА ГРУПА ХОЛДИНГ АД, където остава до 16 октомври 2008-а.

В края на декември 2008 г. акциите на ВИВЕС АД в НОВА БЪЛГАРСКА МЕДИЙНА ГРУПА ХОЛДИНГ са вече собственост на ТЕХНОЛОГИЧЕН ЦЕНТЪР - ИНСТИТУТ ПО МИКРОЕЛЕКТРОНИКА - (ТЦ-ИМЕ). Към този момент това дружество притежава 24% от капитала на Корпоративна Търговска Банка, сочи регистърът Булстат.

Тук става интересно, защотокакто отбелязва Mediapool в свое разследване, собственици на ТЦ-ИМЕ са БРОМАК ЕООД на Цветан Василев с 49% от акциите и КЕН ТРЕЙД с 51%, като КЕН ТРЕЙД също е собственост на БРОМАК.

Проверка на прокуратурата по искане на депутата Милко Димитров през 2009 трябваше да осветли откъде са средствата на бившата шефка на тотото, с които тя купува медии. Оказа се, че кредитор на Ирена Кръстева е именно КТБ. Залог за кредита стават 51.11% от дяловете във всяко от дружествата, предмет на покупката.

 

Под прикритие

В периода 2007 - 2009 Цветан Василев и Ирена Кръстева не крият особено общите си интереси. Двамата например съвсем публично са в борда на ОБЕДИНЕНИ БЪЛГАРСКИ ВЕСТНИЦИ АД, създадена за приватизацията на ИПК Родина. Няколко дни преди изборите през юли 2009 г. банкерът-вестникар решава да се скрие*. На 19 юни 2009 той излиза от борда на ОБЕДИНЕНИ БЪЛГАРСКИ ВЕСТНИЦИ АД, а на негово място влиза... ТЦ-ИМЕ.

За да е пълно прикритието, към момента на горепосочените събития акциите на БРОМАК ЕООД в ТЦ-ИМЕ вече са прехвърлени на офшорката И ЕФ ВИ ИНТЕРНЕШЪНАЛ ФАЙНАНШЪЛ, представлявана от Венета Николова.

 Междувременно Кръстева вече е станала едноличен собственик на НОВА БЪЛГАРСКА МЕДИЙНА ГРУПА ХОЛДИНГ. На 13 март 2009 тя изкупува всички акции на ТЦ-ИМЕ и връзката към Василев е скъсана. В края на март 2009 Кръстева проявява на свой ред свенливост и напуска позицията на управител в ТВ СЕДЕМ ЕАД, както и в нейния собственик КРАУН МЕДИА ЕАД. Кръстева влиза в борда на телевизията година по-рано след като кипърската офшорка КРАУН МЕДИА сменя собствеността си.

"Скриването" на Цветан Василев и оттеглянето на Ирена Кръстева съвпадат с предизборния период, когато медиите на Кръстева истерично подкрепяха Тройната коалиция. В нощта на изборите редакционната политика беше рязко променена и вестниците на Кръстева осъмнаха с лакейски хвалби към победителя Бойко Борисов. Това продължи през целия мандат на ГЕРБ до изборите през май 2013, когато медиите свързани с Кръстева и Пеевски отново рязко "обърнаха палачинката".

 

"Клонираният" Цветан Василев

Цветан Василев явно има услужлива памет. През октомври 2011 г. той даваинтеревю на английски език за списанието Leaders Magazine, в което не отрича инвестициите на КТБ в медиите и се оплаква от негативното влияние на кризата, както и от "социалната и политическа чувствителност" на тези вложения.

Три месеца по-късно, в интервю за Росен Петров в "Нека говорят" от декември 2011, Василев не си спомня да е правил инвестиции в медиите на Кръстева.

"- Друг голям въпрос е търговията с влияние. Защо един банкер реши да инвестира в медии, и то в много медии, всъщност вие инвестирали ли сте в медии, или това са слухове?

- По-скоро ми се приписват такива инвестиции.

- И то огромни.

- Няма как да съм инвестирал в медиите на г-жа Кръстева, защото би трябвало да съм я клонирал или да съм се клонирал аз. Аз имам единствено интерес в ТВ 7, защото представлявам интересите на няколко инвеститора. И това е единствената ми инвестиция. Друг е въпросът, че медиите на г-жа Кръстева на практика, като приятелски медии, подпомагат и защитават моите позиции."

 

Документите обаче сочат друго. Въпреки офшорното потапяне и замитането на следите, в един момент от съществуването на медийната империя на Ирена Кръстева се вижда документално, че банкерът Цветан Василев чрез своите дружества БРОМАК, КЕН ТРЕЙД и ТЦ-ИМЕ е притежавал 50% от нейната издателска група НОВА БЪЛГАРСКА МЕДИЙНА ГРУПА ХОЛДИНГ АД. Това става в края на декември 2008 г. И точно тогава някой вади едни 5,8 млн лева и се прави опит за вдигане на капитала на дружеството, за което има съответното решение на акционерите. Опитът изглежда е неуспешен, защото не е отбелязан в Агенцията по вписванията.

Отделно от това проверката на прокуратурата от 2009 г. недвусмислено показва, че през 2007-2008 г. КТБ е дала заеми на Ирена Кръстева и свързаните с нея дружества, за да купуват медии. Остава неясно как тези заеми са изплатени за кратко време от не особено печелившите вестници на пресгрупата.

Впрочем позициите на Василев се защитават и в момента не само на абстрактна приятелска основа, а и от конкретни свързани лица. Освен националните вестници Ирена Кръстева изкупи и най-големите регионални вестници: пловдивския Марица, благоевградския Струма, бургаските Черноморски фар и Фактор и великотърновския Борба.

В Борба отново изскача Венета Николова, представител на СТРАНД, ВИВЕС и на офшорката И ЕФ ВИ ИНТЕРНЕШЪНАЛ ФАЙНАНШЪЛ. Оказва се, че тя и до момента управлява "Издателска къща Борба", която е наполовина собстевност на НБМГХ на Ирена Кръстева.

 

КТБ: "Гнила ябълка", захаросана с държавни пари

Фирмата ТЦ-ИМЕ е замесена в скандал с придобиването през 2004 г. за 9,1 млн. лева на земи на "Железопътен завод София" за 18 евро на квадрат. Три години по-късно, на 17 май 2007 г. земята е препродадена с печалба от 978 евро на кв.м. на испанската фирма УРБАС. По-подробно за ТЦ-ИМЕ може да се прочете вразследване на в. 24 часа.

Скандалът с тази сделка е цитиран вамерикански дипломатически доклад за банките "гнили ябълки", в който КТБ е поставена в сред банките практикуващи "пране на пари от престъпна дейност и раздаване на заеми на свързани лица, което ощетява нормалните вложители". Освен КТБ,в документа от 2006 г.са цитирани ПИБ на Цеко Минев, СИБАНК на Цветелина Бориславова, Инвестбанк на Петя Славова, ЦКБ на варненската групировка ТИМ, ДЗИ на убития Емил Кюлев, Интернешънъл Асет Банк (банката на СИК) и Софийска общинска банка на Любомир Павлов.

ПИБ, КТБ, ЦКБ и Инвестбанк реагираха нервно на публикацията и се опитахада окажат финансов и юридически натиск над Биволъ чрез БНБ. Този опит беше осъден от международната правозащитна организация "Репортери без граници". БНБ така и не отговори на неколкократните покани от Биволъ да предостави текста на жалбата на "гнилите ябълки", за да подготви своята защита. В крайна сметка случаят остана да виси като пример за институционален натиск и сплашване над медиите в България, която от години заема последно място сред страните в ЕС в класациите за свобода на словото.

КТБ, ПИБ, ЦКБ и Инвестбанк са също така предпочитаните банки на властта. И при Тройната коалиция и при ГЕРБ властта ги "напомпваше" със средствата на държавни предприятия. През пролетта на 2010 издателите на Труд и 24 часа изискаха справка от МИЕТ, от която стана ясно, че КТБ държи 54% от парите на държавните дружества. Последваха закани на бившия финансов министър на ГЕРБ Симеон Дянков да въведе правила в разпределението на държавните пари, но те останаха само на думи. Нещо повече, вложенията на държавата в КТБ продължиха да растат и достигнаха абсолютен връх. През есента на 2010вестник Сегаполучи справка по ЗДОИ, от която стана ясно, че към 31.10.2010 г.70% от парите на държавните дружества под шапката на МИЕТ са именно в КТБ.

В замяна всички медии, свързвани с КТБ, се държаха изключително сервилно към управлението на ГЕРБ и лично към Бойко Борисов. И обратното: опитът на кабинета Райков да въведе ред и да намали концентрацията на държавните пари в няколко банки беше посрещнат на нож от медиите на Кръстева, които атакуваха фронтално президента Росен Плевнелиев, назначил служебното правителство.

Цикълът"държавни пари - медии - политическо влияние - държавни пари прим", поддържан от КТБ  със съучастието на държавата не остана незабелязан и в Европа. На изслушване в Европейския парламент през юни 2012 г. директорът на "Репортери без Граници" Оливие Базил ясно очерта тези зависимости като фактор, изкривяващ свободния медиен пазар и ограничаващ свободата на пресата.

 

Публикувана в Подземия

Цветан Василев, мажоритарният собственик на КТБ - банката, в която от пет години е депозиран най-голям дял от парите на държавните фирми, е представен като ктитор и епитроп в монастира "Св. св. безсребреници и чудотворци Козма и Дамян Асийски" в с. Гигинци. На друго място е изографисана и неговата съпруга Антоанета Василева.

Ктитор е дарител, а епитроп означава и човек, който помага не само за храма, но и за стопанската дейност към манастира. Обичайна практика през годините е портрети на дарителите да се изографисват в църквите - обикновено в притвора.

Василев от няколко години е сред основните дарители на Църногорският монастир. Сайтът на манастира показва негова снимка още на началната страница и дава справка за сумите, които е предоставял през годините.

"В тежкия момент след настъпването на световната финансова криза в помощ на братството щедро протяга ръка благоприветливия и благочестив български банкер г-н Цветан Василев. С негова помощ е завършена и благоукрасена новата монастирска църква "Св. Силуан Атонски", а също така са извършени и много други възстановителни дейности. Този достоен човек продължава традицията на "по-издигнатите измежду българите" да оказват щедра подкрепа на църквата и заслужено  е наречен нов ктитор и първи епитроп на Църногорския монастир", това пък е написано в историческата справка за манастира в сайта му.

Публикувана в У нас

Грубото нарушаване на правилата и бездействието за премахване на грешките принудиха Европейската комисия да заведе дело в Съда на Европейския съюз срещу България. Конкретните обвинения вчера бяха качени на сайта на съда в Люксембург, а самото производство е образувано на 2 юли.

Публикувана в У нас

Държавата вероятно ще се откаже от своята "златната акция" в Българска телекомуникационна компания.

Корпоративна търговска банка (КТБ), собственост на Цветан Василев, съвместно с руската инвестиционна банка“Внешторгбанк” придобиха Българска телекомуникационна компания (БТК) АД с търговска марка "Виваком” през 2012 г.

Публикувана в У нас

Аз с политика не се занимавам. Като представител на едрия бизнес не ми е безразлично обаче каква политика води едно правителство, казва банкерът Цветан Василев в интервю за в. Преса в отговор на въпроса как се чувства като архитект на правителството, за какъвто бе обявен от Бойко Борисов.

Публикувана в У нас
Страница 8 от 9