Ново изобретение "чува" болестите

Понеделник, 08 Юли 2013 15:10 Публикувана в Знание Прочетена 588 пъти

Миниатюрно устройство "чува" болните клетки в организма и помага на лекарите по-лесно да диагностицират. Новият апарат е разработен от американски учени от Калифорнийския университет в Лос Анджелис. Изобретението дава възможност да се слушат звуците, които “издават” различните белтъци в клетките.

Става дума най-вече за така наречените протеинни мотори – белтъци, които пренасят хранителните и други вещества между клетките. В зависимост от тоновете, лекарите ще могат да различат болните от здравите звуци. След натрупване на достатъчно данни специалистите ще са в състояние да поставят  по-точна диагноза.

“Изобретението изглежда странно за много хора, които са скептични към иновациите в медицината. По този начин преди време са се отнасяли и към апарата на Рентген. На всички, които се съмняват в нашето откритие ще задам следния въпрос: защо, след като сме в състояние да виждаме вътрешността на човешкия организъм, да не можем и да го чуваме?”, казва ръководителят на проекта, биохимикът доктор Джеймс Джимжевски.

Според учените от екипа звуците, които клетките издават при различни състояния са лесно разпознаваеми. Те „викат“ ако водата е прекалено много, „съскат“ ако пренасят токсини и шумят като развален телевизор ако са поставени в среда, лишена от всякакви хранителни вещества.

Яна Михайлова

Яна Михайлова завършва Карловия университет в Прага със специалност „Клинична психология“. Работи няколко години в психиатрията на Александровска болница и една година като асистент по психология в софийския университет „Св. Климент Охридски”. Седем години е редактор в списание „Клуб М” , след което заминава за 12 години в САЩ, където работи като завеждащ отдел „Източна Европа” във фирмата „Харт Шафнер и Маркс”. Владее свободно четири езика – английски, руски, чешки и сърбо-хърватски.

Влезте, за да коментирате